© 2014 marjolein blaauwbroek

Alchemy

Chemicaliën, transsubstantiaties en onttrekkingen. Materiaal en met namen het veranderen van het materiaal staat centraal bij Alchemy in Nest Den Haag. Zeven kunstenaars zochten de grens op tussen kunst en wetenschap en lieten zich door verschillende chemische processen inspireren. Oscar Santillan onttrok inkt uit een boek en vormde het tot een bolletje dat naast het boek wordt gepresenteerd. Alastair Mackie verpulverde wespennesten tot een stapel papier. En Frank Ammerlaan ontwikkelde samen met wetenschappers een manier om het intrigerende effect van olievlekken in water vast te zetten.

 

140410_Alchemy Nest_0002kopieOscar Santillan

 

Bij veel werken is de grens tussen wetenschap en kunst klein. Alleen het feit dat het object in de white cube is geplaatst geeft aan dat het om kunst gaat. De zaaltekst is nodig om de concepten en processen te begrijpen, maar ook zonder toelichting blijft er genoeg voor de verbeelding over. Esthetiek is zeker aanwezig. De olievlekken nemen je terug naar een regenachtige dag. Wie heeft er nog nooit geïnteresseerd naar olievlekken gestaard? En de roestende, witte, zout berg van Navid Nuur midden in de zaal doen mij denken aan figuren in vervuilde sneeuw.

 

140410_Alchemy Nest_0011kopieAchter Lawrence Weiner & voor Navid Nuur

 

De indeling van de ruimte zorgt voor een interessant schouwspel. Achter de berg van Nuur hangt een tekst van Lawrence Weiner. Automatisch lijken de werken bij elkaar te horen. De grijze werken van David Rickard en Alastair Mackie lijken ook één installatie te zijn. Totdat je de werken van dichtbij bekijkt. Naast de kleur hebben ze niets van elkaar weg. Zowel het materiaal, het proces en de maker verschillen. Enkele werken hebben een eigen ruimte gekregen. Zoals de installatie van Myriam Holme. Haar onderzoek naar vloeistoffen resulteerde in zo’n kleurrijk en vervreemdend geheel dat andere werken in het niets zouden vallen.

 

140410_Alchemy Nest_0007kopie  Achter David Rickard & voor Alastair Mackie

 

140410_Alchemy Nest_0017kopie Myriam Holme

 

Het enige dat ik mis is een live proces.  Alchemy is nogal statisch. Twee werken van Navid Nuur transformeren tijdens de tentoonstelling, maar dat is alleen zichtbaar op langer termijn. Dit thema vraagt om beweging en zichtbare mutaties. Laat mij als alfawetenschapper maar verrassen met visuele scheikundige processen.

Alchemy, Nest, Den Haag, t/m 2 november