© 2014 marjolein blaauwbroek

RijksakademieOpen 2014

Ervaren is het sleutelwoord van de RijksakademieOpen 2014. Negenenveertig residenten, kunstenaars tonen in het weekend van 29 en 30 november hun meest recente werk in de voormalige Kavallerie-Kazerne in Amsterdam. Ze haalden hun gehele ateliers leeg en toverden de ruimtes om tot white cubes, videoruimtes, kleurrijke zalen en donkere hollen. Alle disciplines zijn vertegenwoordigd, maar vooral de totaalervaring is populair dit jaar.

Jaarlijks selecteert de Rijksakademie van beeldende kunsten 25 nationale en internationale kunstenaars uit zo’n 1400 aanmeldingen. Twee jaar lang krijgen de kunstenaars de mogelijkheid zichzelf te ontwikkelen op het gebied van onderzoek, experiment en productie in een inspirerende en kritische omgeving.

Indrukwekkende installaties
Traditionele schilderkunst en fotografie is bijna niet te vinden tussen alle indrukwekkende installaties en ruimtelijke werken. Alles beweegt, groeit, maakt geluid, ruikt of gaat letterlijk een dialoog aan met de toeschouwer. Elke ruimte is een wereld op zich. De ruimte van Mahmoud Bakhshi is minimalistisch ingericht. In het midden staat enkel een automatische typemachine. Felix Burger heeft daarentegen zijn atelier veranderd in een grote beangstigende installatie, waarin je als bezoeker onderdeel wordt van een psychische horrorfilm.

Presentatie
Het medium videokunst is alom vertegenwoordigd, als onderdeel van een installatie, maar ook als losstaand werk. Over de presentatie van de videowerken is tevens goed nagedacht. Ze worden niet gewoon op televisie schermen getoond, zoals tegenwoordig op veel tentoonstellingen wel gebeurd. Janis Rafa vulde bijvoorbeeld de vloer van haar presentatieruimte met aarde, waardoor naast de ogen ook het reukorgaan wordt gestimuleerd. Naïmé Perrette projecteert zijn films op glasplaten die verdeeld zijn over de ruimte, waardoor je door het ene scherm het andere kunt blijven zien en de presentatie al een kunstwerk op zich is. Shigeo Arikawa stelde een installatie samen met vier beeldschermen. Op de schermen zijn handen te zien die met een balletje spellen, waarop projectie van een gezicht zichtbaar is. Als de balletjes uit beeld verdwijnen valt een fysiek balletje in het midden van de installatie naar beneden. Hierdoor komen tijd, plaats en de perceptie van beelden samen.

Conceptueel
Veel werken zijn zo conceptueel dat ze lastig te ontcijferen zijn. Gelukkig hangt er bij iedere ingang een uitgebreide omschrijving over het werk en de kunstenaar. Maar naast het hoge conceptuele gehalte is er veel stimulatie voor het oog, de oren en hier en daar voor de neus. Als dit de kunstenaars van de toekomst zijn, belooft dat veel goeds voor het hedendaagse kunstdiscours.

Gedurende het weekend zijn er verschillende performances, rondleidingen en filmvertoningen. Tevens zijn veel kunstenaars zelf aanwezig voor eventuele vragen.

RijksakademieOpen 2014, 29 – 30 november in de Rijksakademie te Amsterdam

 

Ehsan Ul Haq @ RijksakademieOpen

Ehsan Ul Haq @ RijksakademieOpen 

 

Lisa Reitmeier @ RijksakademieOpen

Lisa Reitmeier @ RijksakademieOpen 

 

Mahmoud Bakhshi @ RijksakademieOpenMahmoud Bakhshi @ RijksakademieOpen

Deze reportage is geschreven in opdracht van CultuurBewust.nl